Monday, March 8, 2010

Second day - Shenzhen



First day sampai dah malam... dalam kepenatan lepas makan maggie kitorang tido terus... 4 jam dlm flight tu...


masuk 2nd day... hari yang ditunggu2... dlm kepala otak aku.. duk fikir apa nk shopping... tapi seperti biasa hari2 awal biasanya adalah utk survey kawasan dulu... so kitorang cuma jalan2 kat Dong Men area... tapi sebenarnya kat situ tak de la byk kedai yg boleh dijadikan tempat shopping... tak seperti yg kepala otak aku bayangkan la...


jalan punyer jalan... terjumpa jugaklah restoren halal kat situ... rupanya tak jauh pun dari hotel... belakang hotel kami jer... kami duk kat Haifu hotel... hotel yg cantik dan selesa... walaupun toiletnya tidak berpintu... huahahaha .... tp jgn risau.. bilik mandi ada pintu hokaayyyyy.....


ermmm... sambung balik citer tadi... kami singgah la kat restoren halal tu nk memastikan betul ke halal.. huhuhu... tgk menu2 dia sekali... mmg masakan chinese style la... tp tak de la kitorang terus makan kat situ... sebab plan nk lunch jer kat situ... kitorang dah selamat bfast dengan bubur nasi segera bersama mee maggie cepat dimasak sedap dimakan... tapi nk bg tahu satu rahsia la ni... makan meggie mmg best masa melancong ni... kalo sapa2 pegi tempat2 cam ni sila lah bawak makanan segera byk2... sebab aku rasa mcm tak cukup stok jer bawak megi aritu.... megi lebih sedap dari bubur nasi segera, jd bawak megi lebih sket ya....


ok... sambung balik... kat mana tadi ya? selepas selesai proses menyervey restoren tuh.. kitorang melangkah utk mencari topup telefon plak... hati sanubariku sudah merindui anak2... nk beli topup pun masalah... sebesar2 kedai tu.. sorang jer yg blh ckp omputih... itupun merangkak2... akupun bukan terer sgt speaking.... tp diorang ni mcm haru sangat la.... selesai bhg telefon.. secara tak sengaja terjumpa plak travel agency... dan secara otomatik singgah la sekejap utk bertanya perihal plan kitorang yg nk ke disneyland hong kong... pamplet dah amik...




jd tibalah saat yg aku nantikan... bergerak ke luo hu (lowu area) iaitu tempat utk shopping mopping....


tempat yg agak besar... tp tak seperti yg aku bayangkan pun... sebabnya barang2 china kan dah byk kat sini... kat uptown berlambak... jd benda tu tak buat aku excited tak mcm masa pegi vietnam dan bandung dulu... kat sini byk barang2 tiruan... yg bermacam2 gred ada.... harga... diorang mmg letak tinggi... jadi kalo nk tawar menawar.. make sure kena 80% ++ kurang... hasil dari hari pertama, aku cuma beli kasut utk anak2 aku jer... utk aku dan hubby tk de apa2 pun... sebenarnya masa tu agak frust jugak la... sebab hasrat tak tercapai... hehehe.. tp sebenarnya perkara ni terjadi sebab aku tak jumpa kedai yg betul2 menarik minat aku.... sebab tak habis pusing pun satu bangunan tu.... so... memandangkan mlm ni kakak aku dan family nk sampai... kitorang bercadang utk menjelajah kawasan ini bersama2 nanti.... harapan aku agar dapat ke pasar malam berjalan2 pd malam nanti... huhuhu....




jd... bila perut dah berkeroncong kami kuar dari situ dan menuju ke restoren makanan halal tu... aku seperti biasa order nasi goreng chinese style... hubby aku... ermmm aku tak ingat plak dia amik menu apa... tp dia makan licin la... lapar betul lah tu.. aku plak.. tak abis separuh pun... so kitorang tapau jer bawak blk ke bilik... konon2 akan dimakan bila waktu lapar nanti... lepas makan blk ke hotel utk solat... lepas solat kuar jalan2 lagi dekat2 kawasan hotel....




ooo.. lupa nk citer pasal cuaca ya.. cuacanya mmg amat sejuk sekali... terpaksa pakai winter coat... tp kan diorang selamba jer... jalan mmg pakai winter coat.. tp pakai suar pendek dan skirt pendek je... agaknya bhg kaki diorang jenis tak sejuk kut? itu yg aku heran sampai hari ni tak terjawab ni.... ada sapa2 nk tolong jawab tak?




jalan2 sekitar yg berdekatan hotel... ada satu bangunan ni.. masa aku pegi pagi tadi tutup... tp bila menjelang malam jer... bukak... aku dengan excitednya masuk le ke dalam bangunan tu... dlm tu ada la outlet2 kedai baju dan pusat2 persolekan.... orang2 dalam tu plak.. ramai minah2 seksi yg berbaju hitam... sumer tengah duk bermekap... set rambut dan kaler kuku... bila aku dan hubby masuk... sumer duk pandang aku... ye la.. dah aku jer makhluk yg bertudung dlm tu... huhuhu... terasa diri ini begitu istimewa la pulak.... dan di sini aku telah berjaya membeli sehelai blaus yg cantik... hehehe :) ... bila nk kuar dari bangunan ni... aku ternampak beberapa orang mamat(bukan nama sebenar) berbasikal sedang beratur di luar bangunan.. dan keluarlah beberapa orang gadis seksi yg siap bersolek naik basikal dengan gaya macam makcik melah naik motor kat kampung kita tu... korang tahu tak sape diorang tu? jeng jeng jeng... rupa2nya diorang2 tu sumer.. pekerja2 kelab malam... hehehe.. kat situ rupanya pusat utk tempat diorang bersiap2... dan mamat2 basikal tu plak... adalah driver basikal sewa... ala2 kereta sewa gitu... tempat duduk belakang siap ada pelapik bertilam lagi... terasa lucu jer tengok awek cun naik basikal sambil bertenggek ala2 gadis ayu... tapi sorry ler.. baru nk snap gambar... diorang dah gerak... tak sempat....




sesudah kaki pun penat... kitorang blk ke bilik.... nk rehat.. sambung meronggeng esok la plak...


beberapa minit kat bilik.. tiba2 pintu bilik diketuk... rupanya kakak aku dan family dah sampai... jd nasi goreng aku yg tak abis tadi... telah dapat diselamatkan oleh anak2 buah aku yg kelaparan....


No comments:

Post a Comment